OPERA VIVA!

Termin wystawy: 8 listopada 2016 – 15 stycznia 2017

Opera Viva! - plakatMichał BATORY / Jan BERNAŚ / Tadeusz CIESIULEWICZ / Jacek ĆWIKŁA / Ireneusz DOMAGAŁA / Stasys EIDRIGEVIČIUS / Hubert HILSCHER / Ryszard KAJA / Jan LENICA / Diana MARSZAŁEK-HALICKA / Karolina MICHAŁOWSKA / Rafał OLBIŃSKI / Andrzej PĄGOWSKI / Adam PĘKALSKI / Wiesław ROSOCHA / Wiktor SADOWSKI / Tomasz SĘTOWSKI / Wojciech SIUDMAK / Eugeniusz SKORWIDER / Kasia SŁANIA / Wojciech WÓJCIK / Wojciech ZANIEWSKI / Piotr ŻERDZICKI

Opera jest szczególnym dziełem artystycznym, w którym muzyka skojarzona została z fabułą utworu dramatycznego. Narodziła się ponad czterysta lat temu. Inspirowana tekstami literackimi, współcześnie również i filmami, komponowana jest z przeznaczeniem na scenę, opowiada określoną historię, wydarzenie. Łączy świat muzyki, teatru, tańca, sztuk wizualnych. Istnieją różne jej gatunki i rodzaje. Wśród licznych, przemyślanych działań promujących przedstawienia operowe i baletowe ważne miejsce nadal zajmują plakaty – wyjątkowe obrazy, będące graficznymi wizjami i komentarzami muzycznych widowisk. Poprzez różnorodne symbole, metafory i interpretacje, poetykę obrazowania i siłę przekazu udanie informują o zrealizowanym przedstawieniu, stanowią jego efektowną, skuteczną reklamę. Ich różnorodna, atrakcyjna forma graficzna i kolorystyka przekonująco zachęca do spędzenia wieczoru w operze lub sali widowiskowej. Bywają majestatyczne, refleksyjne, emocjonalne, radosne, zabawne. Zaprojektowane przez wybitnych grafików kilku generacji: Tomasza Bogusławskiego, Romana Cieślewicza, Mieczysława Górowskiego, Ryszarda Kaję, Jana Lenicę, Jana Młodożeńca, Józefa Mroszczaka, Rafała Olbińskiego, Wiesława Rosochy, Wiktora Sadowskiego, Kasi Słani, Waldemara Świerzego, Henryka Tomaszewskiego, Macieja Urbańca, Waldemara Wałkuskiego, Leszka Żebrowskiego i wielu, wielu innych uwodzą intelektualnymi skojarzeniami, surrealistycznymi żartami, dowcipnymi dwuznacznościami. Barwne, sugestywne. Trudno od nich oderwać wzrok. Zapowiadają rozmaite, wielowątkowe i wyjątkowe przeżycia, wrażenia, impresje.

Twórcy plakatów operowych mają utrudnione zadanie. Muszą za pomocą graficznego sposobu zapisywania myśli i emocji zbudować istotę i klimat ulotnego dzieła muzycznego, odzwierciedlić jego rytm, dynamikę; jego odrębny styl i strategie przekazu uczuć i wrażeń, namiętności i wzruszeń.

Na kolejnej wystawie w Galerii Plakatu Teatralnego zgromadzono kilkadziesiąt plakatów polskich teatrów operowych z Bydgoszczy, Bytomia, Gdańska, Poznania, Warszawy i Wrocławia. To one zwracają uwagę przechodniów, na długo pozostają w ich pamięci. Wyróżniają się nieprzemijającym urokiem. Zapraszają na operowe i baletowe spektakle.

W polskich plakatach operowych – do „Aidy”, „Anny Kareniny”, „Borysa Godunowa”, „Carmen”, „Don Carlosa”, „Don Giovanniego”, „Fausta”, „Halki”, „Króla Rogera”, „Manru”, „Pana Twardowskiego”, „Pięknej Heleny”, „Rigoletta”, „Strasznego dworu”, „Tosci”, „Turandot”, „Wesela Figara”, „Wozzecka”, „Zaczarowanego fletu”, „Zemsty nietoperza” – słyszymy muzykę. One ”śpiewają” czysto, bez fałszu.

Józef Mroszczak
Józef Mroszczak
« 1 z 40 »